Schemat blokowy

Podpis kwalifikowany w wersji online

Wybierając rozwiązanie umożliwiające procesowanie i podpisywanie umów w wersji elektronicznej warto zweryfikować, czy dostawca gwarantuje współpracę z posiadanym rodzajem podpisu kwalifikowanego.

Jakie są dostępne opcje podpisu kwalifikowanego?

Podpis kwalifikowany występuje na polskim rynku w kilku opcjach. Aktualnie wybierać można spośród produktów pięciu niezależnych certyfikowanych dostawców. Sposób obsługi podpisu kwalifikowanego będzie różnił się w zależności od wybranej opcji.

Standardem, jaki zna i z jakiego korzysta większość użytkowników jest podpis, w którego skład wchodzą:

  • karta kryptograficzna, na której dostawca zapisuje certyfikat kwalifikowany;
  • czytnik kart, który umożliwi podłączenie karty z certyfikatem do komputera;
  • dedykowane oprogramowanie umożliwiające podpisanie dokumentu w postaci pliku .pdf.

Złożenie podpisu w tej konfiguracji wymaga podłączenia karty do komputera za pośrednictwem dedykowanego czytnika, a następnie uwierzytelnienie tożsamości kodem PIN.

Czy da się łatwiej?

Na rynku dostępne są wersje podpisu kwalifikowanego online. Co to oznacza? Powyższy standardowy zestaw zostaje uszczuplony o dwie pozycje – karta kryptograficzna oraz dedykowany czytnik nie będą już potrzebne. Do złożenia w pełni akceptowalnego od strony formalnej podpisu kwalifikowanego wystarczy jedynie dedykowane rozwiązanie producenta: aplikacja bądź profil na portalu internetowym umożliwiające wygenerowanie kodu potwierdzającego tożsamość osoby składającej podpis.

Dlaczego ten temat jest istotny w kontekście wyboru rozwiązania umożliwiającego procesowanie i podpisywanie umów w wersji elektronicznej?

AMODIT wspiera obie formy podpisu kwalifikowanego. Nigdy nie ma pewności, z jakiego rozwiązania korzysta druga ze stron uczestnicząca w procesie podpisu dokumentu. W AMODIT umowa może zostać podpisana zarówno przez posiadaczy zestawu z czytnikiem i kartą, jak i przez użytkowników z rozwiązaniem w wersji online. To ważna informacja dla wszystkich tych, którzy decydują się na podpisywanie dokumentów w formie elektronicznej, a prawo nie dopuszcza podpisania danego typu dokumentu podpisem innym niż kwalifikowany.

Jak wygląda podpisywanie dokumentów podpisem kwalifikowanym online przy współpracy z AMODIT?

Aby złożyć podpis kwalifikowany na dokumencie udostępnionym poprzez AMODIT potrzebny będzie aktywny certyfikat jednego z dostawców w wersji online, aplikacja dostawcy, dzięki której zostanie potwierdzona tożsamość podpisującego oraz konto na portalu AMODIT, gdzie bez żadnych opłat można przeprocesować i podpisywać do 10 umów miesięcznie: https://amodit.pl/podpisywanie-umow/.

Przekonaj się, jak Amodit może pomóc Twojej firmie